L’any passat
un grup de companys vam començar aquesta aventura. Vam pensar que viatjar a
altres països podria ser una bona empenta a la nostra tasca docent. I així ho
ha sigut, almenys per a mi. La meua experiència ha sigut una de les més
enriquidores que he tingut en els últims temps dins de la meua professió. Una de
les coses que tenia present mentre estava allí és que seria del tot convenient
que altres companys del centre pogueren disfrutar en els pròxims anys d’aquesta
experiència.
Alguns de nosaltres sovint reflexionem al voltant de la nostra tasca. I veiem que algunes coses estan canviant a la societat i que l’escola ha de canviar paral·lelament. Eixir a altres llocs, veure altres sistemes educatius, conéixer diferents formes de fer les coses sempre t’aporta coneixements i noves perspectives.
Dit açò, com
podria resumir allò que m’ha aportat? Hi ha tres paraules que definirien el sistema
educatiu a Finlàndia:
Llibertat, Responsabilitat i Confiança
Els centres
educatius a Finlàndia estan oberts. Les portes exteriors, les interiors i, en
veritat, tot. No se’n va ningú? Potser dins s’està molt millor que fora. Això,
segur. Almenys pel gener, quan jo vaig estar allí, a les tres era de nit i la
temperatura de dia oscil·lava entre els 12 i 20 graus sota zero. Així és que es
queden dins, clar. Per tant a l’interior de l’edifici ho tenen tot i qualsevol
alumne pot utilitzar qualsevol cosa en qualsevol moment.
Els finlandesos
ens deien: no hi ha responsabilitat sense llibertat. I açò que nosaltres ja sabíem,
ara veiem que hi ha tot un país que funciona, almenys en l’àmbit educatiu, d’aquesta
manera. I no li va malament. Així que són: lliures i responsables.
La majoria
de les prohibicions que tenim ací, allí no existeixen.
L’altra
paraula és la "confiança". A Finlàndia les inspeccions educatives van ser
abolides a principis dels anys 90. La ideologia és dirigir a través de la informació, el suport i el
finançament.
La primera
visita que féiem a les escoles ens va fer pensar que ací tenien molts diners;
eren escoles cares.
Tanmateix,
les despeses en educació no són més altes que la mitjana dels països europeus.
En rendibilitat econòmica ens avantatgen moltíssim. Els edificis públics s’usen
moltes més hores que ací i per a més coses, per tant no en necessiten tants. Un
mateix edifici és escola de secundària al matí, escola d’adults, vesprada-nit,
i fins i tot lloc de reunió d’associacions veïnals o lloc d’assaig de grups de
música.
No cal
parlar de les poques despeses que tenen en manteniment. El personal fa un ús
respectuós dels utensilis, mobiliari i material, la qual cosa fa que els diners
no s’invertisquen en reposicions sinó en la compra d’altres coses.
És difícil
canviar un model educatiu i no hauríem de caure en la idea equivocada que tot
allò que ve de fora és necessàriament millor. Però vos assegure que a mi em va
fer pensar moltes coses. Espere que estes reflexions no es queden en això i
poder posar en marxa algunes xicotetes experiències.
Allò no és
traslladable a ací, per descomptat. Hi ha diferències culturals grandíssimes i, a més, nosaltres no estem en disposició de fer taula rasa, entre altres coses
perquè també ací tenim molts aspectes positius dins del sistema educatiu (per
exemple, un cos de professors amb una forta preparació). No hem d’enderrocar la
casa (clar que no), però sí que cal fer alguna reformeta. Una idea que em balla
pel cap i que després del viatge no la veig tan utòpica: “Els alumnes no estan
dins del centre perquè no poden eixir sinó perquè volen estar-hi. Els centres són
sentits com a seus”. De moment eixe és un primer passet. Ja en farem més.
El que sí
que vos diré és que l’experiència val la pena. Que les vivències ensenyen més
que qualsevol explicació i el mateix ocorre amb els alumnes. És per això que,
segons el meu punt de vista, la internacionalització del centre millorarà la
qualitat educativa. Sens dubte.
La teua forma de expressar-ho m´ha fet viatjar a Joensuu per moments.
ResponderEliminarParaules reflexives i il.lusionants.
Enhorabona, Rosa.
Gràcies Jorge per les teues paraules sempre tan atentes.
Eliminar